You are here

Dr. Ulrich Wechselberger

B 006
+49 261 287-2966
wechselberger@uni-koblenz.de

I graduated in educational science, psychology and sociology and also did my phD within these disciplines. From 2006 to 2011 I have been a research associate at the Institute for Knowledge Media (IWM) and Institute for Computational Visualistics at the University of Koblenz-Landau. Here, I conducted research on e-learning and serious games, but also did some practical work in this area. From 2011 to 2014 I have been Post-Doc at the Center for Educational Research and Teacher Education at the University of Paderborn. Over there, I conducted research on Gamification and Peer-Assessment. I was also a counsel for young scientists who wanted to learn about research methods in the field of empirical educational research. 

Since March 2014 I am the head of administration at the Institute WeST. My main current tasks are to coordinate the Master's programme in Web Science and keep things running at the Institute. When I find the time, I still do some research on Serious Games and Gamification from the perspective of motivational psychology. 

In my spare time I go mountainbiking (currently only on medium single trails) and brew my own beer. 

Bibsonomy-ID: 
wechselberger

Publications:
2016
Music Game Enjoyment and Natural Mapping Beyond Intuitiveness
Ulrich Wechselberger.
2014
Genuine Guitars and Game Enjoyment in Music Games
Ulrich Wechselberger. THE SHIFT FROM TEACHING TO LEARNING: Individual, Collective and Organizational Learning through Gaming Simulation.
2013
Literarästhetisches Verstehen von Texten und Computerspielen
Ulrich Wechselberger, Jessica Gahn. Computerspiele als Gegenstand des Deutschunterrichts
Learning and Enjoyment in Serious Gaming &ndash Contradiction or Complement?
Ulrich Wechselberger. DiGRA 2013 - DeFragging Game Studies
Computerspiele und Schulunterricht -- pädagogische Perspektiven nach der großen Aufregung
Christoph Klimmt, Ulrich Wechselberger.
2012
Spielst du noch oder lernst du schon? Der Einfluss des Framings auf Unterhaltung und Inhaltsrezeption bei Game-based Learning
Ulrich Wechselberger.
Game-based Learning zwischen Spiel und Ernst. Das Informations- und Motivationspotenzial von Lernspielen aus handlungstheoretischer Perspektive
Ulrich Wechselberger.
A Gameplay Model for Understanding and Designing Games
Erik Hebisch, Ulrich Wechselberger. Algorithmic and Architectural Gaming Design: Implementation and Development
2011
A Serious Game Compared to a Traditional Training
Ulrich Wechselberger.
A Framework to Meet Didactical Requirements for Serious Game Design
Stefan Rilling, Ulrich Wechselberger.
Anwendungen für Präsentation und Training
Norbert Elkmann, Torsten Felsch, Gerlinde Mikolik, Stefan Rilling, Ulrich Wechselberger, Wolfgang Wohlgemuth, Uwe Zimmermann. Virtuelle Techniken im industriellen Umfeld: Das AVILUS--Projekt -- Technologien und Anwendungen
2010
Eduventure 2: Pädagogische Konzeption eines Lernspiels zur kulturhistorischen Bildung
Ulrich Wechselberger. Digitale Spielkultur
Serious Games zwischen Spiel und Ernst
Ulrich Wechselberger. Zwischen Kompetenzerwerb und Mediensucht -- Chancen und Gefahren des Aufwachsens in digitalen Erlebniswelten aus medienpsychologischer und medienpädagogischer Sicht
Bridging the Gap Between Didactical Requirements and Technological Challenges in Serious Game Design
Stefan Rilling, Ulrich Wechselberger, Stefan Müller. Proceedings of the 2010 International Conference on Cyberworlds, Singapore, October 20--22 2010
Gamebasierte Motivationskonzepte für die Ausbildung an automatisierungstechnischen Anlagen
Dominik Grüntjens, Stefan Rilling, Ulrich Wechselberger. Augmented & Virtual Reality in der Produktentstehung
2009
Teaching Me Softly: Experiences and Reflections on Informal Educational Game Design
Ulrich Wechselberger.
Digitale Lernspiele in der deutschen Bildungslandschaft
Ulrich Wechselberger.
Lernspiele aus pädagogischer Sicht
Ulrich Wechselberger. Geteilter Bildschirm -- getrennte Welten? Konzepte für Pädagogik und Bildung
Einige theoretische überlegungen über das pädagogische Potenzial digitaler Lernspiele
Ulrich Wechselberger. Wie wir spielen, was wir werden
Dynamisches Objektverhalten zwischen pädagogischem Anspruch und technischer Herausforderung: Ein Framework zum spielbasierten Training an einer automatisierungstechnischen Versuchsanlage
Stefan Rilling, Ulrich Wechselberger, Dominik Grüntjens. Paper presented at GI-Workshop "'Virtuelle und Erweiterte Realität"', Braunschweig, October 18--19 2009
2008
The Eduventure II. An Approach to Educational Game Design
Ulrich Wechselberger. Proceedings of the 2008 International Conference on Cyberworlds, Hangzhou/China, October 22--24, 2008
Game-based Learning. Forschungsbefunde und Empfehlungen für die Praxis
Peter Rödler, Ulrich Wechselberger.
2005
The Eduventure -- A New Approach of Digital Game Based Learning Combining Virtual and Mobile Augmented Reality Games Episodes
Peter Ferdinand, Stefan Müller, Tobias Ritschel, Ulrich Wechselberger. 'Game based Learning. Beitr�ge des Preconference Workshop der 3. Deutschen E-Learning Fachtagung Informatik (DeLFI 2005)
2003
Und dann wird's gemütlich -- Satirische Spiegelbilder des Weihnachtsfestes
Ulrich Wechselberger. Schön beschert! Ein Lesebuch zu Ritualen und Konflikten rund um das Weihnachtsfest