Sie sind hier

Web Science und Unternehmensführung

Das Web verändert die Art, wie Firmen arbeiten, miteinander kooperieren und sich nach außen präsentieren. Um erklären und vorhersagen zu können, wie Unternehmen im Web (inter)agieren ist es notwendig, die darunterliegenden sozialen Prozesse im Web zu verstehen.

Die Arbeitsgruppe zu Web Science und Unternehmensführung untersucht solche sozialen Prozesse im Web. Der derzeitige Schwerpunkt liegt auf der Online-Reputation von Unternehmen. Immer mehr Anbieter nutzen verschiedene Formen von Bewertungssystemen, mittels derer die Nutzer Zeugnis über die Qualität der Angebote ablegen. Dies betrifft unter anderem Hotel- und Restaurantbuchungsplattformen, den Online-Handel und Arbeitgeber. Solche Bewertungen, die sich zu einer eigenen Art von Währung im Netz entwickeln haben, haben großen Einfluss auf die wahrgenommene Reputation von Anbietern. Der Arbeitsgruppe zu Web Science und Unternehmensführung erforscht die Auswirkungen von Online-Reputation auf die Gesamtreputation von Unternehmen und das Wechselspiel zwischen Mitarbeiterverhalten in sozialen Medien und der Unternehmensreputation.

JProf. Dr. Mario Schaarschmidt

A 304
+49 261 287-2856
mario.schaarschmidt@uni-koblenz.de

 

I am an Assistant Professor (Junior-Professor) of Logistics, Technology and Innovation Management and heads the Research Group LTI. Since July 2013 I am also a member of the Institute for Web Science and Technologies (WeST). In addition, I  serve as a vice academic director of the central institute for scientific entrepreneurship and international transfer (ZIfET). Before joining the University of Koblenz-Landau, I was a post-doctoral researcher and project manager at the Chair of General Management and Marketing at Friedrich-Schiller-University of Jena.

From 2007 to 2011 I was an assistant to the Chair for Information Management and Organization at University of Koblenz-Landau and worked on various projects funded by the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF). In 2007, I spent the summer term as a visiting doctoral student at Harvard's Kennedy School of Government. I successfully defendend his dissertation entitled "Managing Innovation Beyond Firm Boundaries" in early 2012.

I graduated with a diploma in computer sciences (M.Sc. equivalent) from the University of Koblenz-Landau, Koblenz, in 2006. During my studies I worked as a research assistant at WHU-Otto Beisheim School of Management, Vallendar, as an intern at 1&1 Telekommunikations GmbH, Montabaur, and as a working student at Sustaplast KG, Lahnstein, and Thomas Gabel Consulting, Koblenz. Prior to becoming an assistant professor I also was with Groupon Germany as a managing director.

My current research centers on distributed innovation, organizational identification, and open (service) innovation.